2012. szeptember 29., szombat

Melaszos rozskenyér (Molasses Rye Bread)


A BBB kenyérsütő társaság szeptemberi kenyere.
 
A BBB ( Bread Baking Babes ) egy nemzetközi baráti társaság.
Olyan emberek alapították, akik szeretnek együtt kenyeret sütni.
Minden hónapban van egy új ötlet, amit, aki szeretné, megsüti és a tapasztalatokat megosztjuk egymással.
 
 


Elizabeth a hónap Asszonya fiatalkori emléke nyomán készítette el.
Történt, hogy egy kastélyban vacsoráztak, ahol a nagyszerű fogások részeként tálalták fel e remek finomságot. Neki annyira ízlett, hogy nyomban megszerezte a receptet.
A kenyér az eredeti recept szerint édesköményes, de bizony röviddel sütés előtt vettem észre, hogy az  nekem pont nincs. Többféle kömény sorakozott a fűszerek között, de édeskömény, na az pont nem:) Viszont volt ánizs, amit nagyon szeretek és már bizonyította, hogy jól passzol a rozskenyérhez, meg úgy éreztem a melasszal is jól kifognak jönni, ezért mellette döntöttem.
Jól tettem, nagyszerű, harmonikus ízvilágba csöppentem.
 
A kenyér eredeti leírása Elizabeth-nél található:) Elizabeth csészével mérve is megadja a mennyiségeket (1 canadai csésze 250 ml. 1/2 csésze 120 ml), de számomra mindig szimpatikus a gr-ra számolt, így én ezt követtem.
 
Melaszos rozskenyér ánizs ízesítéssel
 
 
 
 
Hozzávalók
1 1/2 tk száraz élesztő
63 gr langyos víz
17 gr nádcukor
85 gr fekete melasz
6 gr ánizsmag
1 gr őrölt gyömbér
103 gr világos rozsliszt
122 gr teljes kiőrlésű rozsliszt
59 gr búzacsíra
254 gr finomliszt
15 gr tengerisó
50 gr mazsola ("aranymazsola")
388 gr szobahőmérsékletű víz*
+ 200 gr finomliszt**
 
* Elizabeth 50 gr-al több vizet adott hozzá, de én óvatosan adagoltam! és végül az én víz mennyiségem 388 gr volt se több se kevesebb! Ebben nincs benne a 63 gr amiben az élesztőt feloldottam.
** Elizabeth + 64 gr finomlisztet adott hozzá, ez nekem pont 200 gr lett.
Hiába messze vagyunk egymástól, más alapanyagokkal dolgoztunk, ennyi különbség belefér:)))
Tehát az eredeti recept Elizabeth oldalán, amit itt feltüntettem, ez az én mennyiségem, én így készítettem.
 
Munkamenet:
Az élesztőt a 63 gr langyos vízben elkevertem és vártam, hogy feloldódjon.
Kimértem a hozzávalókat. A szárazanyagokat összekevertem, a mazsola és a 200 gr liszt kivételével. A melaszt elkevertem a víz felével.
A tésztát összekevertem, pihentettem 20 percet, majd alaposan kidagasztottam, mindaddig, amíg már nem ragadt (10 perc:)
A víz másik felét és a 200 gr lisztet fokozatosan adtam hozzá.
 
A tésztát egy tálba tettem, letakartam egy vászonnal, amit előtte forró vízbe mártottam.
(A vászon nem ért a tésztához.) Hagytam, hogy kétszeresére emelkedjen.
Ekkor a tésztát ketté vettem 1/3 - 2/3 arányban.
Vendéget vártam és az egyikkel Őt ajándékoztam meg:)
Két kicsi jénai aljába sütőpapírt szabtam.
A tésztából cipót formáztam és a tálkákba raktam. Mindkettő tetejét pengével bevágtam.
A kisebbre egy őszi levelet, a nagyobbra Canada jelképét egy juharlevelet "véstem".
 
 
 
 
( Elizabeth Torontóban él, a tiszteletére ügyeskedtem:)
Hagytam, hogy újra megemelkedjen a kenyér.
A sütőt 200 fokra melegítettem és egyszerre beraktam a kenyereket.
10 perc után egy sütőpapírral takartam le, hisz sejtettem, hogy gyorsabban fog pirulni.
30 perc alatt megsültek, s közben valami fenomenális illat szállt a lakásban.
Elég sötétek lettek, de ez természetes:)
 
A fekete melaszt elfogadható áron Budapesten itt vettem.
 
fekete melasz
 
Nagyon finom! illatos, édeskés, a héja ropogós, a bélzete puha selymes.
Persze ez a kenyér, a pörköltszaft mártogatására nem megfelelő:) inkább finom vajjal megkenve, úgy igen, kiváló:) Elizabeth sajtot ajánl mellé, de önmagában is megállja a helyét:)
 
 
 
 
 
Íme a BBB jelvény:)))
Thanks Elizabeth.
 
 
 
 
 
 

4 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki. Éppen én is a komlós kovászos kenyér bejegyzésemet alakítgatom, és hát látva a te precíz grammra pontos leírásodat.... egyszerűen csodállak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Andrea drága ez kölcsönös, csak én másért:)))
      Szép hetet!

      Törlés
  2. I love the leaf shape and how lovely that you chose a maple leaf! Many thanks for baking with us once again. Your bread looks fabulous.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dear Elizabeth!

      It was honor for me.
      I am so glad to baked your recipe!!!

      Best regards!

      Törlés